Dorinta de a avea propria afacere a devenit tot mai frecvent raspandita in randul mai multor persoane. Astfel, un numar tot mai mare de tineri incep sa puna bazele, in vederea materializarii acestui obiectiv cat mai devreme.
Orice intreprinzator, inainte de a-si deschide firma va trebui sa realizeze un plan pentru afacerea care urmeaza sa o plaseze pe piata. O idee, indiferent cat de bine ar fi conceputa, fara o baza planificata va ramane desueta. Cu ajutorul unui plan de business poate fi stabilit cu exactitate fiecare detaliu privitor la aceasta misiune, totul dublat fiind de calcule si prognoze serioase.
Ce reprezinta un plan de afaceri?
Inainte de toate, planul de afaceri poate fi definit drept o forma de prezent si viitor reflectata asupra unei firme din punct de vedere antreprenorial; este viziunea si abordarea ta in afaceri. In principiu, acesta este utilizat ca un document intern, prezentarea unui plan de afaceri bine conceput poate fi de mare folos in fata unui investitor pentru obtinerea unor fonduri. Cu precadere, un plan este important in evaluarea asteptarilor si a viziunii, inainte de a investi pe efectiv in activitate prin calcule si strategii, in asa fel incat sa fie proiectata evolutia si profitul pe termen lung.
Intocmirea unui plan de afaceri se recomanda a se realiza cu ajutorul unui specialist. In acest sens, rolul unui jurist este unul de mare importanta, intrucat cunostintele sale din domeniul legislativ sunt esentiale pentru planificarea unui viitor sigur si care sa se desfasoare in parametrii optimi.
Principalele aspecte pe care trebuie sa le ia in calcul orice viitor antreprenor atunci cand se gandeste la o infiintare firma sunt in primul rand obiectivele pe care si le propune, investitiile initiale, personalul necesar si calificarea acestuia, precum si costurile lunare.
Viziunea, misiunea si strategia firmei sunt criterii fundamentale, de asemenea. Dintr-o anumita perspectiva, acestea sunt componentele care pot fi vazute ca o declaratie de incredere in ceea ce afacerea ta este si va ramane in continuare.
Antreprenorul va trebui sa isi evalueze obiectiv punctele forte, dar si pe cele slabe, care ii sunt oportunitatile si care ii sunt dezavantajele. O analiza precisa si transparenta a competitiei poate sa ii salveze de la multe neplaceri care ar putea surveni pe parcurs, dar in acelasi timp poate ajuta sa isi ajusteze si politica de pret.
Aspecte financiare importante privind planul de afaceri
Este indicat sa ai cunostinta de la bun inceput de toate cheltuielile de infiintare si investitiile necesare pentru ca afacerea ta sa poata functiona in conformitate cu specificul domeniului. O evaluare atenta se impune a exista si asupra cheltuielilor lunare fixe si a celor neasteptate care ar putea sa apara.
Un alt aspect important este constituit si de calcularea punctului critic al rentabilitatii. Acesta reprezinta pragul din istoria financiare a firmei, in care veniturile sunt echivalente cu cheltuielile si astfel poate incepe construirea afacerii pe profit. Este un instrument important de avut in vedere, deoarece pornind de la preturile produselor si volumul lunar de vanzare, se evalueaza perioada necesara pentru a aduce firma pe profit.
Pe langa acestea, exista multe alte aspecte despre care un antreprenor, ce se afla la inceput de drum cunoaste mult prea putine. Apelarea la un specialist care sa se ocupe de tot ce tine de infiintarea si autorizarea firmei este foarte importanta, pentru ca tu in acest timp vei avea prilejul de a te ocupa de restul aspectelor legate de planul de business.